F
L
E
I
S
C
H
M
A
N
N


Transversion

Original Transversion tape cover

Valamikor 1983 környékén vettük (nem tudom már, hogy pontosan milyen körülmémyek között, de az biztos, hogy valahogy feketén érkezett az országba) az első számítógépünket, egy Sinclair Logo ZX Spectrum 48K-s modellt. A gép még az alap, gumi billentyűzetes volt és a kicsomgaolása nekem akkoriban legalább akkora örömöt okozott, mint amit manapság mondjuk egy új Apple MacBook Pro kicsomagolása okoz. Sajnos az eredeti gép nincs már meg, legfőképp azért, mert időközben ZX Spectrum+-á alakult át egy Németországból hozott kit segítségével és így már csak ebben a formában maradhatott fenn.

Levels

Na de nem is is erről a részről akartam most írni, hanem arról, hogy az egyik és máig kedvenc jákékom ZX Spectrum-on, az Ocean Software Ltd. cég által kiadott nagyon egyszerű Transversion nevű játéka volt. Maga a játék nincs nagyon túlbonyolítva és nincs is túl sok pálya benne, de mégis szórakoztató.

Az azóta eltelt idők során időről időre keresgéltem az interneten újabb klónjait ennek a játéknak, és vannak / voltak is jó megoldások.

Végül álljon itt egy saját próbálkozásom, amit én most PICO-8 platformon követtem el. Maga a PICO-8 is megérne egy hosszabb bejegyzést, mert nagyon szórakoztató dolog egy modern számítógépen ilyen eszközzel dolgozni, de felfogni is csak nagyon nehezen tudom, hogy még egy ilyen egyszerű játékhoz is mennyi munka kellhetett anno, hogy Z80 assembly-ben, az akkori eszközökkel ilyen szépen meg tudják ezt csinálni.


Reset Reset
Pause Pause
Fullscreen Fullscreen
Toggle Sound Sound

A játék célja, hogy mint az “ELIMAX” kapitányaként belépjünk a Galaktikus rácshálózatba és összeszedjük az összes idegenek által lerakott kapszulát és átadjuk Raydon Mezőnek. Közben a Védők próbálnak megállítani úgy, hogy minden oldalról lézekkel és sugárvetőkkel lőnek majd rád. Minden egyes szektor kitakarítása után a következő szektorba lépünk és közben a Védők egyre gonoszabbak lesznek, hogy mind jobban meg tudják védeni a kapszuláikat.

Pontozás: a képrnyőn látható az aktuális pontod és az eddig elért legmagasabb pontszám is, a még fennmaradó életeiddel és az aktuális szektor szintjével együtt. A szint határozza meg a pontok számát, amit egy kapszula ér 1-től 100-ig. A spirálpályákban 50-et. Ha a spirálpályán halsz meg, akkor a következő pályára kerülsz, minden más pályán az életed elvesztése esetén előről kezdődik majd ugyanaz a pálya.

Maga a kód nem lett a legeslegszebb, de most egyelőre nincs időm ezzel többet foglalkozni. Már az is csoda, hogy ebben az állapotában el tudott ez készülni a családi élet mellett. Amikor írtam, akkor nagyon élveztem és majd egyszer megpróbálom összefoglalni ezeket a PICO-8 elményeimet és tapasztalataimat. Álljon azért itt még a játszható JavaScript verzió mellet a játék cartridge változata is, ami egy .PNG konténer fájl, ami tartalmazza a teljes játékot forráskódostól, sprite-okkal és remélhetőleg egyszer majd Ern0 hang effektjeit is, amivel már végképp nem volt kedvem most foglalkozni. Ez a .PNG kép letölthető és betölthető a PICO-8-ba.


Nincs jog fenntartva -= FLEISCHMANN =- No rights reserved